2017. már 19.

A túró dicsérete

írta: Süticsokikeksz
A túró dicsérete

A túró nálam univerzális hozzávaló, mindig van a hűtőben, mert egyrészt bármikor meg tudom enni, annyira szeretem, másrészt sósan és édesen is felhasználható.

A sport fontos része az életünknek, edzés után pedig kiváló fehérjeforrás a túró, amelynek a foszfortartalma is igen magas. Ez utóbbi, sok egyéb jótékony hatása mellett, fontos szerepet tölt be a fehérje-, szénhidrát-, és zsír-anyagcserében is. A sovány túró alacsony zsírtartalmával és szintén alacsony glikémiás indexével az a táplálék, amely azok ellen az apró élőlények (közismertebb nevükön kalóriák) ellen is hadra foghatók, amelyek éjszakánként kisebbre szabják a ruhatáramat.

Gyermekkorban (és idős korban is) az egyik legjobb kalciumforrás és a fehérjetartalmuk is hatékonyan képes beépülni az izomzatba.

Mint említettem, nálam mindig van a hűtőben legalább fél kiló. Múltkorában lustálkodós szombatot tartottam, viszont, mivel kevés időt töltök a gyermekeimmel, szeretem, ha a hétvégéken ráérős ebéddel hosszabban tudunk „locsogni” az asztalnál. Ezért igyekszem, hogy ezeken a napokon háromfogásos legyen az ebéd, levessel, főétellel és desszerttel. A leggyorsabb receptem a túrókrém.

Ehhez fél kiló (vagy mostanában 450 g) sovány túró kell, 250 ml tejszín, 1 csomag habfixáló, 2 zselatinlap kell. Én nem szoktam bele cukrot, vagy bármilyen édesítést tenni, a tejszín önmagában eléggé édes.

A túrót szitán áttöröm, a zselatinlapokat hideg vízbe áztatom, majd 2-3 evőkanál forró vízben (attól függ, hogy mennyire száraz a túró) feloldom. Az oldott zselatint a túróhoz keverem. A tejszínt habbá verem, kb. a felénél beleteszem a habfixálót. A tejszínhabot óvatosan beleforgatom a túróba. Ezzel kész is a túrókrém, legalábbis az alap. Mert ez innentől gyümölccsel és csokival is variálható.

Variációk:

  • bogyós gyümölcsökkel (nálam télen is van fagyasztott eper, málna és kékáfonya; meggyel még nem próbáltam, de lehet, hogy friss meggyel is klassz), nyáron őszibarackkal is nagyon finom.

img_0286.JPG

  • Olvasztott csokival lecsorgatva már-már egészséges túrórudi.
  • Nyáron tortára is szoktam tenni, ilyenkor vagy vékony piskótára, vagy sajttorta-alapra kenem, és beborítom gyümölccsel. Így néz ki:

 

img_1319.jpg

Zselatint és habfixálót azért szoktam használni, mert így nem ereszt levet a túró és nem esik össze a tejszín, így 1-2 órával az elkészítése után is jól néz ki. Ha azonnal tálalom, és valószínűleg el is fogy azonnal, akkor ezek a hozzávalók elhagyhatók; tudom, hogy sokan idegenkednek tőle.

Tízóraira, uzsonnára gyakran csinálok almás túrót, ez pedig fél kiló (450 g) sovány túró, 1-2 szem reszelt alma és egy kisebb pohár natúr joghurt keveréke, édesítés szükség szerint, én nem szoktam. Télen. Nyáron más gyümölccsel is szoktam, ez pl. barackos-áfonyás:

 img_1230.jpg

Ezt lehet fűszerezni fahéjjal, szegfűszeggel, mézeskalács fűszerrel, citrom-, vagy narancshéjjal. Csak a fantáziánk szabhat határt.

 

Sós variációim között van a körözött, amit 1:1 arányban tehéntúróból és juhtúróból készítek. Tudom, a juhtúró zsíros, viszont sózni már nem kell, elég a juhtúró sótartalma az egész adaghoz. Ha lazítani kell, akkor 1-2 teáskanál sovány tejföllel szoktam. A fűszerezés egyszerű: vöröshagymát belereszelem, pirospaprika, fehér bors (lehetőleg frissen őrölt). Egészen apró kockákra vágok 1 zöldpaprikát és azt is belekeverem. Zöldséghasábokkal (karalábé, angolzeller, sárgarépa, uborka) tökéletes mártogatós vacsora.

A sós túrókrémet pedig túró-joghurt keverékével készítem, a fűszerezés tetszőleges: medvehagyma, fokhagyma, snidling, bármilyen egyéb zöldfűszer, amit szívesen fogyasztunk.

Remélem, ti is kedvet kaptatok valamelyikhez, ha van ötletetek, hogy még hogyan használjuk a túrót a konyhában, hát billentyűzetre fel!

Szólj hozzá

sport gyümölcs csokoládé túró csoki diabetes túrókrém cukormentes inzulinrezisztencia IR Süticsokikeksz