2017. feb 07.

Csokiszerelem...

írta: Süticsokikeksz
Csokiszerelem...

... vagy Be my Valentine?

 

csokiszerelem.jpg

Menthetetlenül romantikus vagyok, de a giccset nem kedvelem. Kicsit ilyen nekem a Bálint- vagy Valentin-nap. Ha szeretem őt, mindig szeretem, nem csak február 14-én. Akkor is, ha hisztis, ha fölszedett pár kilót, ha van sapkája, ha nincs sapkája… Így általában, ha tehetem, nem ünneplem ezt a napot.

Egy kicsit mindig zavarban is vagyok, ha ilyenkor kapok valami ajándékot. Én akkor szeretek ajándékot kapni, és persze adni is, amikor az ajándékban benne van, hogy arról én jutottam eszébe. És ezt ne kössük feltétlenül egy „csinált” ünnephez. Mondjuk nekem könnyű ajándékozni: az én szívem-lelkem sütiből, csokiból és kekszből van. Ezért, ha ilyet kapok, főleg, ha valami különlegeset, mindig nagyon örülök neki.

Ilyen különlegesség például a Baci csokoládé. Aki nem ismerné, ez egy perugiai mogyorós bonbon. A különlegessége azonban nem annyira az ízében, hanem a csomagolásában rejlik. Minden „csók” (a bacio csókot jelent olaszul; már a neve is romantikus) egy-egy üzenetet rejt: idézeteket híres vagy nem híres emberektől esetleg Paulo Coelho-i magasságú közhelyek vannak benne.

Idén, úgy döntöttem, hogy más formáját választom az ellenállásnak. Saját bonbont fogok ajándékozni és én is írok hozzá üzenetet.

Bonbont készíteni nem ördöngösség, csak jó eszközök és kiváló alapanyagok kellenek hozzá. A profik azt mondják, hogy a szilikon csokoládéformák kizárólag jégkocka készítésre alkalmasak, praliné készítésre már nem. Egyrészt igazat adok nekik, mert valóban nem lehet a csokoládét szépen kicsorgatni a formából, mindig vastag marad, ezért viszonylag kevés töltelék fér egy-egy bonbonba. Viszont felébe-harmadába kerül, mint egy polikarbonát forma. El kell döntenünk, hogy mennyi bonbont fogunk készíteni. Ha csak lelkesedés van, és évente néhányszor tervezünk ezzel foglalkozni, akkor tökéletesek a szilikon formák. Ha viszont megjön a kedvünk és mindenkit csoki csodákkal szeretnénk elkápráztatni, akkor már megéri beruházni egy jobb polikarbonát formára.

Hogyan készül a bonbon?

csilicsoki.jpg

A legtöbb csokit, a Süticsokikeksz által forgalmazott Casa Luker csokoládékat is, temperálni kell. Akik foglalkoztak már otthoni bonbonkészítéssel, azok tudják, hogy mi a temperálás. Akik most szeretnének ezzel foglalkozni, azoknak röviden: a temperálással megváltoztatjuk a csokoládé (egészen pontosan a kakaóvaj) rácsszerkezetét. Eléggé vegyészesen hangzik, ugye? Pedig csak annyiról van szó, hogy ahhoz, hogy a csokoládénk szép fényes és roppanós legyen, ahhoz először fel kell melegíteni (vízgőz felett) kb. 45-50 Celsius fokra. Maghőmérővel ellenőrizhetjük a hőmérsékletét. Ennél melegebb nem jó, mert a cukor megég a csokoládéban. Ügyeljünk arra, hogy a csoki semmilyen formában ne érintkezzen a vízzel, tehát a tál ne érjen a vízbe, a gőz ne csapódjon le a csokoládéra és természetesen ne cseppenjen bele sem. Amikor elérte a kívánt hőmérsékletet, akkor márványlap segítségével vissza kell hűtenünk; az étcsokoládét 31-32 Celsius fokra, a tej- és fehér csokoládét 29-30 Celsius fokra. Ha nincs maghőmérőnk, márványlapunk és spaklink, akkor az egyszerűbb módszerrel tudjuk nagyjából elérni a kívánt eredményt. Ez pedig az, hogy a szükséges csokoládé mennyiség nagyjából egynegyedét félretesszük. A maradékot felolvasztjuk, majd hozzákeverjük a félretett egynegyed részt is. Amikor ez is felolvadt a már meleg csokoládéban, akkor körülbelül elértük a megfelelő hőmérsékletet. Ezt a módszert csak a kezdeti, tanulós időszakban javaslom, amikor még csak kísérletezgetünk. Ahogyan fentebb már írtam, ha a lelkesedésünk kitart, vegyünk profi felszerelést, mert ezekkel lényegesen szebb eredményeket érhetünk el.

Ha már temperáltuk a csokoládét, megtöltjük a formát színültig csokival, várunk 1-2 percet, majd kicsorgatjuk belőle a csokoládét. Így elvben marad egy tölthető üreges csokoládénk. Hideg helyen megdermesztjük, ezalatt elkészítjük a tölteléket.

Töltelék variációk

Én elsősorban a csokis csokit szeretem, így a töltelék is ízesített csokoládé krém, azaz ganache. Ez úgy készül, hogy 1 rész tejszínt felhevítek, de nem forralom fel és leöntök vele 2 rész csokoládét. A csokoládé szépen felolvad és keverhető lesz. Ezután jön az ízesítés. Sajnos ide mértékegységeket nem fogok tudni írni, kóstolni kell, ettől lesz egyedi. Csináltam már wasabisat, (eddig egyvalaki szerette csak, de ő nagyon), chilis-narancsosat, meggyeset (néhány aszalt meggyet rumba áztattam és így tettem a csokoládéba), tört mogyorósat és sült almásat is.

Csomagolás

Esküvőikellék boltokban és webáruházakban is lehet kapni színes alufóliát, selyempapírt, celofánt. Ha egyenként csomagoljátok, akkor belefér a titkos üzenet is.

Ha most megrendelitek a csokit hozzá, még simán odaér a hétvégére, és igazi csoki illatú Valentin napot lehet varázsolni.

Szólj hozzá